编辑: ok2015 | 2017-10-14 |
72 prosentin ty?llisyysastetavoite jopa etu- ajassa. Vahvan talouden ja ty?llisyyden kasvun, sopeutustoimien ja tiukan menokurin my?t? valtion velanotto on pienentynyt voimakkaasti. Velkaantumisen lopettamiseksi on tehty nelj?n miljardin sopeuttamistoimet. Velkaantuminen suhteessa bruttokansantuotteeseen taittui jo vuonna 2016. Kuvaavaa on, ett? rakensimme vuoden
2017 talousarvion alun perin 5,5 miljardin euron velanotolle, mutta tilinp??t?stietojen perusteella velanotto supistui viime vuonna 3,0 miljardiin euroon erityisesti voimakkaan verotulokertym?n kasvun vuoksi. T?n? vuonna velanotto pienenee edelleen merkitt?v?sti. On kuitenkin muistettava, ett? kovista kas- vuluvuista huolimatta, ollessamme noususuhdanteen huipulla, el?mme edelleen velaksi. Ty?t? on jatket- tava, jotta velaksi el?minen pys?htyy kokonaan. Meid?n on samalla huolehdittava siit?, ett? verotuksemme s?ilyy kilpailukykyisen? ja Suomi houkuttelevana investointikohteena. Vuonna
2014 toteutettu yhteis?verokannan lasku
20 prosenttiin on ollut kauaskantoi- nen p??t?s, joka on vahvistanut Suomen vetovoimaa ja kiinnostavuutta investointikohteena. Tuolloin kriiti- kot pelk?siv?t verotulojen putoavan. Todellisuudessa verotuotot ovat kasvaneet tasaisesti, ja viime vuonna yhteis?veroa kertyi valtion kassaan yli miljardi euroa enemm?n kuin mit? vuonna 2014, kun yhteis?vero- kantaa laskettiin. Yritysmy?nteinen veropolitiikka tuo tuloksia. Arvoisat kuulijat, Maailmatalouden kasvu vauhdittaa Suomen kasvua ja vienti? merkitt?v?sti. Globaalin kysynn?n lis?ksi on yht? lailla t?rke?? tehd? kaikki voitava hallituksen politiikalla talouskasvun ja ty?llisyyden vahvistamiseksi. T?ss? talous- ja veropolitiikka on ilman muuta keski?ss?. Ensinn?kin hallitusohjelmaan kirjattiin tavoitteeksi, ettei kokonaisveroaste saa nousta. T?m? oli merkitt?v? linjaus hallitukselta. Viime hallituksen aikana sopeuttamistoimet tehtiin puoliksi veroja korottamalla, puo- liksi menoja leikkaamalla. Se sai talouden rattaat yskim??n ja lis?si tavallisten ty?t? tekevien suomalaisten verotaakkaa. Kuvaavaa on, ett? vuosina 2011-2015 palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima ei lis??ntynyt ollenkaan. Os- tovoiman kasvun pys?htymisen taustalla oli ennen kaikkea juuri kokonaisveroasteen nousu, mutta my?s talouden taantumasta johtunut heikentynyt ty?llisyys. Toiseksi julkisen talouden sopeuttamistoimet on toteutettu menoja leikkaamalla, ei veroja korottamalla. T?m? on ollut merkitt?v? finanssipoliittinen valinta. Suomi sijoittui viel? vuonna
2016 kokonaisveroasteen osalta sek? OECD- ett? EU-maiden vertailussa k?rkip??h?n. Nyt kokonaisveroaste on saatu laskemaan
44 prosentista
42 prosenttiin. Ei sill? viel?k??n voi ylpeill? eurooppalaisessa vertailussa, mutta suunta on oi- kea. 3(5) Kokonaisveroasteen lasku tuo polttoainetta yritysten kasvuun, investointeihin, uusien ty?paikkojen luomi- seen ja ty?llisyyden vahvistumiseen. Kokonaisveroasteen laskemista Suomessa tulee edelleen tavoitella tu- levina vuosina, ja kevennykset kohdistaa ty?n ja yritt?jyyden verotuksen kevent?miseen. Kolmanneksi olen tyytyv?inen verotuksen painopisteen muutokseen, jota olemme vieneet eteenp?in. Ty?n ja yritt?misen verotaakan kevent?mist? on jatkettu ja vastaavasti v?lillisen verotuksen, p??st?jen ja haitto- jen verotusta kiristetty. Hallitus on suunnannut p??osan verotuksen kevennyksist? ty?n verotuksen keven- t?miseen l?hes 1,3 miljardilla eurolla pieni- ja keskituloisia palkansaajia painottaen. Ty?n verotuksen keven- nykset tukevat palkansaajien ostovoiman kehittymist?, yksityist? kulutusta ja ty?nteon kannustimien paran- tumista. Nelj?nneksi olemme pit?neet kiinni tiukasta finanssipolitiikan linjasta koko hallituskauden ajan. Vahvistu- neen ty?llisyyden ja talouskasvun tuomia lis?tuloja ei ole hassattu, vaan valtion kasvaneilla verotuloilla on pienennetty velanottoa. Olen tyytyv?inen siit?, ett? budjetin sis?ll? olemme voineet tehd? kohdennuksia ty?llisyyden, osaamisen ja koulutuksen vahvistamiseen, sill? niist? korkeasti koulutettu Suomi el??. Saimme k??nnetty? suunnan vuosi sitten kev??ll?, kun teimme budjetin sis?ll? l?hes