编辑: 王子梦丶 | 2014-03-21 |
2017 alusta toteutetussa tutkintouudistuksessa audiovisuaalisen viestinn?n perustutkinto ja painoviestinn?n perustutkinto korvattiin uudella media-alan perustutkinnolla. T?ss? yhteydess? peruskoulutuksen j?rjest?mislupiin lis?ttiin teknisen? muutoksena uusi media-alan perus- tutkinto 1.8.2017 lukien my?s niille koulutuksen j?rjest?jille, joilla on aiemmin ollut lupa j?rjest?? paino- viestinn?n perustutkintoa, mutta ei audiovisuaalisen viestinn?n perustutkintoa. Kyseisi? koulutuksen j?rjes- t?ji? on 19. N?iden koulutuksen j?rjest?jien osalta j?rjest?mislupa my?nnettiin kuitenkin ehdollisena. J?r- jest?mislupiin kirjattiin, ett? ministeri? tulee arvioimaan koulutustarpeen n?k?kulmasta media-alan perus- tutkinnon j?rjest?mist? osana koulutuksen j?rjest?jien koulutusteht?v?kokonaisuutta samassa yhteydess?, kun ammatillisen koulutuksen j?rjest?misluvat uudistetaan 1.1.2018 lukien. Uuden lains??d?nn?n mukaisia j?rjest?mislupia koskeva ehdotus on valmisteltu siten, ett? kyseisille koulutuksen j?rjest?jille ei esitet? j?r- jest?mislupaan media-alan perustutkintoa, ellei niill? ole ollut painoviestinn?n perustutkinnon koulutukses- sa uusia opiskelijoita tarkastelujaksolla vv.
2010 C
2015 /Vipunen. Media-alan koulutusta j?rjestet??n jo nykyisell??nkin enemm?n kuin ty?el?m?n tarve edellytt?? eik? siksi ole tarvetta laajentaa tarjontaa. Liite 1: Tutkintorakenteessa tapahtuvat muutokset, muutokset tutkinnoittain Liite 2: Voimassaolevat n?ytt?tutkintojen j?rjest?missopimukset/OPH ja tutkintotoimikunnat (tilanne 3.5.2017) Linkki: Uudet opiskelijat, opiskelijat ja tutkinnon suorittaneet/Vipunen, https://vipunen.fi/fi- fi/ammatillinen/Sivut/Opiskelijat-ja-tutkinnot.aspx Opetus- ja tutkintokieli Opetuskieli on ehdotuksissa m??ritelty voimassa olevien ammatillisen peruskoulutuksen j?rjest?mislupien opetuskielten perusteella. Perustutkintojen tutkintokieliksi on m??ritelty nykyisist? j?rjest?misluvista tut- kintokohtaisesti opetuskielest? poikkeava toinen kotimainen kieli (suomi tai ruotsi) ja vieraskielisten tutkin- tojen kieli (englanti tai ven?j?). Lis?koulutuksen tutkintojen tutkintokielet on p??s??nt?isesti m??ritelty vastaamaan ammatillisten perustutkintojen tutkintokieli? (suomi tai ruotsi).
3 Toiminta-alue Voimassaolevissa peruskoulutuksen j?rjest?misluvissa on m??ritelty kunnat, joissa koulutusta voidaan j?r- jest??. Lis?koulutuksen luvissa ei ole m??ritelty alueita. J?rjest?mislupaehdotuksessa m??ritell??n ensisijainen toiminta-alue, jolla koulutuksen j?rjest?j? on velvol- linen huolehtimaan osaamis- ja koulutustarpeesta. T?ll? turvataan koulutuksen ja tutkintojen alueellinen saatavuus. Ensisijaisen toiminta-alueen ohella koulutuksen j?rjest?j? voi j?rjest?? resurssiensa puitteissa tutkintoja ja koulutusta my?s muualla Suomessa Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Toiminta-alue on m??ritelty j?rjest?mislupaehdotuksiin seuraavien periaatteiden mukaisesti: 1. Jokaiseen maakuntaan on m??ritelty v?hint??n yksi monialainen ja monipuolisesti koulutusta tar- joava j?rjest?j?, ja joka pystyy laajasti vastaamaan toiminta-alueensa osaamistarpeeseen. N?it? j?r- jest?ji? on yhteens? 25. 2. Niille koulutuksen j?rjest?jille, joiden koulutustarjonnan enemm?n erikoistunut profiili t?ydent?? kohdassa
1 mainittujen j?rjest?jien koulutustarjontaa, on m??ritelty ensisijaiseksi toiminta-alueeksi maakunta, jonka koulutustarjontaa se p??asiallisesti t?ydent??. J?rjest?j? velvoitetaan toimimaan yhteisty?ss? samalla toiminta-alueella toimivien muiden koulutuksen j?rjest?jien kanssa. T?h?n ryhm??n kuuluvia j?rjest?ji? on yhteens? 69. 3. Niille koulutuksen j?rjest?jille, joiden koulutustarjonnan profiili t?ydent?? alueellisesti edell? olevi- en j?rjest?jien koulutustarjontaa toiminta-alueeksi on m??ritelty nykyiset ammatillisen peruskoulu- tuksen j?rjest?misluvan kunnat. J?rjest?j? velvoitetaan toimimaan yhteisty?ss? samalla toiminta- alueella toimivien muiden koulutuksen j?rjest?jien kanssa. N?it? j?rjest?ji? on yhteens? 25. 4. Pelk?st??n musiikin alan tai liikunnan alan koulutuksen j?rjest?jille on m??ritelty ensisijaiseksi toi- minta-alueeksi yksi tai useampi maakunta. Jokainen maakunta kuuluu yhden musiikin tai liikunta- alan koulutusta j?rjest?v?n j?rjest?j?n ensisijaiseen toiminta-alueeseen, jotta vastataan alan koko maan koulutustarpeeseen. Maakuntien ensisijaisuuden m??rittelyss? on hy?dynnetty uusien opis- kelijoiden alueellisia liikkuvuustietoja vv. 2014-2015. Musiikin alan ja liikunnan alan koulutuksen j?rjest?j?t velvoitetaan toimimaan yhteisty?ss? muiden alan ammatillista koulutusta j?rjest?vien koulutuksen j?rjest?jien kanssa. T?h?n ryhm??n kuuluvia j?rjest?ji? on yhteens? 20. 5. Jokaiselle ammatillista erityisoppilaitosta yll?pit?v?lle koulutuksen j?rjest?j?lle on m??ritelty ensisi- jaiseksi toiminta-alueeksi yksi tai useampi maakunta. Jokainen maakunta kuuluu yhden ammatilli- sen erityisoppilaitoksen yll?pit?j?n ensisijaiseen toiminta-alueeseen, jotta vastataan koko maan vaativan erityisen tuen koulutustarpeeseen. N?iden koulutuksen j?rjest?jien tulee oman........