编辑: AA003 | 2019-09-23 |
1 Esipuhe Johdanto Teemat osatekij?ineen Epilogi L?hteet -kartasto ALLI Sis?llys Esipuhe 1.
Johdanto
7 2. Aluerakenteen ja liikennej?rjestelm?n nykytila ja muutokset
8 2.1 Tarkasteltavat teemat osatekij?ineen
8 2.2 V?est?
10 2.2.1. V?est?rakenne 2.2.2. Asuminen ja muuttoliike 2.3 Ymp?rist? ja ekosysteemit
32 2.3.1. Luonnonvarojen k?ytt? ja energia 2.3.2. Ymp?rist? ja ekosysteemipalvelut 2.4 Tuotanto ja palvelut
45 2.4.1. Tuotantorakenne 2.4.2. Palvelurakenne 2.4.3. Yritysrakenne 2.5 Infrastruktuuri ja liikennej?rjestelm?
69 2.5.1. Infrastruktuuri 2.5.2. Henkil?liikenne 2.5.3. Tavaraliikenne 2.6 L?hialueet ja muu kansainv?linen toimintaymp?rist?
95 3. Aluerakenteen ja liikennej?rjestelm?n ohjaus
104 3.1 Hallinnollisia aluejakoja
105 3.2 Aluerakennetta ja liikennej?rjestelm?? s??telev?t linjaukset
108 3.3 Keskus- ja palveluverkko sek? kehitt?mis- vy?hykkeet
118 3.4 Kaupunkiverkot
131 4. Aluerakenteen ja liikennej?rjestelm?n vuorovaikutus
134 4.1 Yhdyskunnat ja monikeskuksisuus
134 4.2 Kaupungit ja maaseutualueet
138 4.3 Toiminnalliset alueet
140 5. Tulevaisuuden muutostekij?t
145 5.1 Megatrendit
147 Ilmastonmuutos Energian saatavuus Globaali talouskehitys Tekninen kehitys 5.2 Ennakointiteemat
158 I. Kaupungistuminen jatkuu II. Muuttoliike ja ty?voiman liikkuvuus lis??n- tyv?t III. Ik?rakenne vanhenee ja palvelutarve kas- vaa IV. Riippuvuus ekosysteemien toiminnasta ja luonnonvaroista lis??ntyy V. Tuotanto ja palvelut jakaantuvat uudelleen VI. V?h?hiilisyys ja vihre? talous veturina VII. Euroopan pohjoisen ulottuvuuden merkitys kasvaa 6. Epilogi
194 L?hdeluettelo
196 Esipuhe Valtioneuvosto on antanut asianomaisille ministeri?ille teht?v?ksi laatia aluerakenteen ja liikennej?rjestelm?n kehityskuvan eli valtakunnallisen n?kemyksen pitk?ll? aikav?lill? tavoiteltavasta aluerakenteesta ja sit? tukevas- ta liikennej?rjestelm?st?. Toimeksianto perustuu valta- kunnallisiin alueiden kehitt?misen tavoitteisiin sek? lii- kennepoliittiseen selontekoon. Kehityskuvaty?t? on pohjustettu ymp?rist?ministeri?n, ty?- ja elinkeinoministeri?n, liikenne- ja viestint?ministe- ri?n sek? Liikenneviraston asiantuntijoiden toimesta. Keskeinen osa pohjustusta on ollut nyt k?sill? olevan ALLI-kartaston tuottaminen, josta ovat vastanneet Tam- pereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne ja Suomen ymp?rist?keskus SYKE. Tekij?t ovat kartoittaneet ja analysoineet aluerakenteen ja liikenne- j?rjestelm?n nykytilaa, kehityst? ja linjauksia. Ty?ss? on kiteytetty my?s ennakointiteemoja eli muutostekij?it?, jotka erityisesti tulevat vaikuttamaan aluerakenteen ja liikennej?rjestelm?n kehitt?miseen, ja joihin jatkoty?ss? olisi tarpeen keskitty?. ALLI-kartastossa kysymys on siis perusaineiston ker??misest? varsinaista kehityskuvan valmistelua varten. ALLI-kartaston ovat laatineet Hanna Kalenoja, Ruut Ris- sanen, Tommi M?kel?, Jarkko Rantala ja Markus P?ll?nen Vernest? sek? Antti Rehunen ja Ossi Ahonen SYKEst?. Ty?n kuluessa on j?rjestetty kolme ty?pajaa, joihin on osallistunut asiantuntijoita ministeri?ist? ja Liikenneviras- tosta, sek? yksi laaja sidosryhm?seminaari. Tilaajien puolelta ALLI-kartaston laatimista ovat ohjan- neet Timo Turunen ja Mariitta Vuorenp?? ymp?rist?mi- nisteri?st? ja Ilkka Mella ty?- ja elinkeinoministeri?st?. Kehityskuvaty?n pohjustamiseen ovat osallistuneet my?s Petri Jalasto ja Anni Rimpil?inen liikenne- ja viestint?mi- nisteri?st?, Mervi Karhula Liikennevirastosta, Veijo Kavo- nius ja Satu Tolonen ty?- ja elinkeinoministeri?st? sek? Ulla Koski ymp?rist?ministeri?st?. Ymp?rist?ministeri? kiitt?? tilaajien puolesta ALLI- kartaston tekij?it? ja muita ty?h?n osallistuneita innok- kaasta ja idearikkaasta ty?st?. Tehty ty? tarjoaa hyv?n l?ht?kohdan kehityskuvan valmistelulle. Toivomme my?s, ett? se palvelee muitakin toimijoita heid?n omissa strategia- ja tulevaisuusprosesseissaan. Helsingiss? 9.4.2013 Ulla Koski Aluesuunnitteluneuvos
7 1 Johdanto Taustaa Aluerakenteen ja liikennej?rjestelm?n kehityskuvaa laa- ditaan ministeri?iden (YM, TEM, LVM ja MMM) yhteis- ty?n?. Kehityskuvan laatimista edellytet??n valtakunnal- lisissa alueiden kehitt?mistavoitteissa (2011) ja liikenne- poliittisessa selonteossa (2012). Aluerakenteen ja liiken- nej?rjestelm?n vuorovaikutus on vahva. Aluerakenne ja -kehitys heijastuvat liikennej?rjestelm?n kehitt?mistar- peisiin ja toisaalta liikennej?rjestelm?ll? voidaan merkit- t?v?ll? tavalla vaikuttaa aluerakenteeseen. Ty? k?sittelee aluerakennetta ja n?k?kulma on ensisijai- sesti valtakunnallinen. N?k?kulma voi teemasta riippuen laajentua l?hialueisiin ja Eurooppaan tai vastaavasti suuralueisiin tai maakuntiin. Ty?ss? ei ole selvitetty yh- dyskuntien sis?ist? yhdyskuntarakennetta, vaan on pysy- telty aluerakennetta kuvaavalla tarkastelutasolla. Alue- rakenteessa olennaista on, miten alueet ja keskukset kehittyv?t ja toimivat vuorovaikutuksessa kesken??n. Vuorovaikutussuhteet heijastuvat valtakunnallisista stra- tegioista aluerakenteeseen ja sielt? yhdyskuntarakentee- seen, joka muodostuu paikallisesti asumisen, tuotannon ja erilaisten palvelujen sijoittumisesta. ALLI-ty?ss? on k?sitelty valtakunnan tason linjauksia ja strategioita ja niist? aluerakenteeseen heijastuvia teemoja ja muutos- tekij?it? (kuva 1.1). Monikeskuksinen aluerakenne nostaa esille erityisesti suurten kaupunkiseutujen v?liset yhteystarpeet ja elin- keinorakenne erityisesti eri teollisuudenalojen sijainti- kohteiden yhteystarpeet maakuntakeskuksiin, valtakun- nankeskukseen ja satamiin sek? muihin kansainv?listen yhteyksien solmupisteisiin. Aluerakenteen keskusverkkoa on eri hallinnonaloilla m??ritelty sektorikohtaisesti, jol- loin v?est?n, palvelujen, elinkeinoel?m?n ja liikenne- j?rjestelm?n n?k?kulmat ovat j??neet erillisiksi poikki- leikkaustarkasteluikseen. Kuva 1.1. Kansainv?listen, valtakunnallisten ja alueellis- ten tasojen vuorovaikutus. ALLI-ty? on rajattu koskemaan valtakunnallisia ja aluerakenteellisia teemoja. Yhdyskun- tarakennetta on k?sitelty vain silt? osin kuin sill? on suo- ria aluerakenteellisia vaikutuksia. Tavoitteet Pohjustusty?n tavoitteena on ollut muodostaa tiivis ko- konaiskuva aluerakenteen ja liikennej?rjestelm?n nykyti- lasta ja kehityksest? sek? niihin vaikuttavista keskeisist? muutostekij?i........