编辑: 紫甘兰 | 2014-08-11 |
6 Sipelgad suhkrusiirupit n?lpsimas. Autor: Heiti Paves (Tallinna Tehnikaülikool, geenitehnoloogia instituut), 2012.
7 Sissejuhatus Andres Koppel Eesti Teadusagentuur, juhatuse esimees Kuidas l?heb Eesti teadusel ja teadlastel, kuhu meie teadus paigutub rahvusvahelistel v?rdlusskaaladel? Sellistele ja paljudele teistele teadust puudutavatele küsimustele leiab vastuseid arvukatest artiklitest, statistilistest ülevaadetest ja andmekogudest. Eesti teaduse, arendustegevuse ja innovatsiooni kohta kogu- takse palju informatsiooni. Paraku on see teave hajutatud eri infokanalite ja ?valdajate vahel. Selleks, et muuta informatsioon Eesti teaduse, teadlaste ning teaduse ja ettev?tluse suhete kohta paremini k?ttesaadavaks, otsustasime v?lja anda k?es- oleva ülevaate. ?levaade koosneb kahest omavahel seotud osast. Esimene osa sisaldab fakte Eesti teaduse kohta koos lühikeste kom- mentaaridega. See osa on jaotatud nelja suuremasse plokki. Esimesed kaks k?sitlevad teaduse ressursse C teadust k?i- mashoidvat rahalist ressurssi ja teadlaskonda iseloomustavaid arvandmeid. Kaks viimast plokki kirjeldavad tulemusi, mis kahe ressursi koosm?jul tekivad. Esmalt teaduse suhteliselt lihtsalt m??detavaid v?ljundeid C publikatsioone C ning seej?rel palju raskemini m??detavaid v?ljundeid C teaduse ja majanduse seoseid. Teine osa koosneb lühiartiklitest praegusel ajal ak- tuaalsetest teaduspoliitilistest küsimustest. Selleks, et materjal oleks lugejale piisavalt ülevaatlik, pidime paratamatult piirdu- ma nende teemadega, mis on praegu Eesti teadussüsteemi arengus esiplaanil. Kogumiku illustreerimiseks on kasutatud Eesti teadlastelt saadud fotosid. Selleks, et hinnata meie teadussüsteemi laiemas perspektii- vis, tunda uhkust meie tugevuste üle, aga eesk?tt tuvastada n?rkusi ja ohtusid, on vaja vaadelda teadussüsteemi arengut ajas ning v?rdluses teiste riikidega. Kuigi kogumiku pealkiri viitab aastale 2016, piirduvad esitatud andmed 2016. aasta septembri keskpaigas k?ttesaadavate andmetega. Paraku ulatuvad m?ned aegread vaid 2014. aas- tani, üksikutel juhtudel veel varasemasse aega. Kasutatud on OECD andmebaaside ja raportite, Eurostati, Eesti Statis- tikaameti, Haridus- ja Teadusministeeriumi, Rektorite N?u- kogu, SA Archimedese ja Eesti Teadusagentuuri andmeid. Teaduspublikatsioonide kohta p?rinevad andmed ka ISI Web of Science'
i artiklite andmebaasist. K?esolev ülevaade ja selles esitatud joonised on k?ttesaa- davad Eesti Teadusagentuuri kodulehel1 . Samas on tabelite kujul k?ttesaadav ka graafikutel esitatud informatsioon. Seega on huvilistel v?imalik esitatud andmeid kasutada selleks, et materjali ise edasi analüüsida v?i vajaduse korral sobilikul graafilisel kujul esitlustes kasutada. Oleme püüdnud kasutada
1 www.etag.ee k?ikidel juhtudel k?ige uuemaid k?ttesaadavaid andmeid. ?levaatekogumiku koostamist juhtis kolmeliikmeline toime- tuskolleegium: professorid Urmas Varblane, Jüri Allik ning Tiit Tammaru. Materjali kogumisel ja t??tlemisel olid suureks abiks Eesti Teadusagentuuri t??tajad, k?ige enam analüütik Kadri Raudvere ja tegevjuht Karin Jaanson. Suur t?nu teile ning k?ikide artiklite ja fotode autoritele. Loodame, et ülevaates toodud andmestik pakub m?tlemisainet nii teadlastele, poliitikakujundajatele kui ka teistele teaduse vastu huvi tundvatele inimestele. Loodame, et toodud infor- matsioon annab lugejatele paremaid v?imalusi kaasa lüüa argumenteeritud aruteludes selle üle, kuidas Eesti teadus v?iks senisest enam kaasa aidata Eesti elu edendamisele ning mida oleks vaja teha, et teadus ka ise paremini areneks. Eesti teadussüsteem Eesti teaduskorralduse organisatsioonilise struktuuri ja toi- mimise aluseks on teadus- ja arendustegevuse korralduse seadus. Riigikogu kinnitab teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni alased strateegiadokumendid ning arutab kord aastas peaministri ettekannet teadustegevuse strateegia t?it- misest, samuti kinnitab riigieelarves teadustegevuseks ette- n?htud vahendid. Vabariigi Valitsus kujundab teaduspoliitikat ning valmistab ette riigi teadus- ja arendustegevust suunavad valdkondlikud arengukavad ja koordineerib ministeeriumide- vahelist koost??d. Vabariigi Valitsusele annab asjakohast n?u Teadus- ja Arendusn?ukogu. ? Poliitikakujundajateks on Riigikogu ja Vabariigi Valitsus, millele annab n?u Teadus- ja Arendusn?ukogu. ? Poliitika ettevalmistajateks ning valdkondlikeks rakenda- jateks on ministeeriumid. Haridus- ja Teadusministeeriu- mit n?ustab teaduspoliitika komisjon ning Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumit n?ustab innovatsiooni- poliitika komisjon. ? P?hilisteks teadust finantseerivateks ja toetavateks orga- nisatsioonideks on Haridus- ja Teadusministeerium ning Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, mille vas- tutusalas t??tavad teadust rahastav Eesti Teadusagen- tuur ja innovatsioonitegevust rahastav Ettev?tluse Aren- damise Sihtasutus. ? Teadus- ja arendustegevust viivad ellu ülikoolid ning tei- sed avaliku ja erasektori k?rgharidus- ja teadusasutused. ? Oma seaduse alusel tegutseb Eesti Teaduste Akadeemia, mis s?ltumatu k?rge tasemega teadlaste ühendusena aitabkaasaEestiteaduseningriigisotsiaalsejamajandus- liku arengu küsimuste lahendamisele.