编辑: 丶蓶一 | 2019-07-05 |
Siviilitiedustelulains??d?nt?, siviilitiedustelulakity?ryhm?n mietint?, sis?ministeri?n julkaisu 8/2017). Sis?ministeri?ss? on valmisteltu ty?ryhm?n mietinn?n poh- jalta virkaty?n? hallituksen esitys laiksi poliisilain muuttamisesta sek? er?iksi siihen liittyviksi laeiksi. Puolustusministeri?ss? on vastaavasti valmisteltu hallituksen esitys laiksi sotilastie- dustelusta. Oikeusministeri? asetti 17.10.2016 ty?ryhm?n valmistelemaan lains??d?nt?? siviili- ja soti- lasviranomaisten tiedustelutoiminnan valvonnan j?rjest?miseksi. Eduskunnan p??sihteeri aset- ti 23.12.2016 eduskunnan kanslian sis?isen ty?ryhm?n valmistelemaan tiedustelutoiminnan parlamentaarista valvontaa koskevan s??ntelyn. Oikeusministeri? tarkisti 9.2.2017 oman ty?- ryhm?ns? asettamisp??t?st? siten, ett? ty?ryhm?n teht?v? rajattiin tiedustelutoiminnan lailli- suusvalvontaa koskevan s??ntelyn valmisteluun. Oikeusministeri?n ty?ryhm? julkaisi mietin- t?ns? 19.4.2017 (Tiedustelutoiminnan valvonta. Ty?ryhm?n mietint?, oikeusministeri?, mie- tint?j? ja lausuntoja 18/2017) ja eduskunnan kanslian ty?ryhm? 29.5.2017 (Tiedustelun par- lamentaarinen valvonta ― ty?ryhm?n mietint?, eduskunnan kanslian julkaisu 1/2017). Oike- usministeri?n ja eduskunnan kanslian ty?ryhm?n ehdotukset sovitettiin jatkovalmistelussa yh- teen. Oikeusministeri?ss? on t?lt? pohjalta valmisteltu hallituksen esitys laiksi tiedustelutoi- minnan valvonnasta. Lis?ksi tiedustelutoiminnan parlamentaarisen valvonnan j?rjest?miseksi eduskunnan kansliassa on valmisteltu puhemiesneuvoston ehdotus eduskunnan ty?j?rjestyksen (40/2000) muuttamisesta. HE 198/2017 vp
4 Siviili- ja sotilastiedustelun ja sen valvonnan lains??d?nt?? on n?in ollen valmisteltu samaan aikaan t?m?n perustuslain tarkistamista koskevan esityksen kanssa. Uuden tiedustelulains??- d?nn?n voimaan tullessa siviili- ja sotilasviranomaiset saisivat uusia merkitt?vi? tiedusteluteh- t?vi? ja -toimivaltuuksia. Kyse tulisi olemaan uudesta lains??d?nn?st?, jolla olisi merkitt?vi? vaikutuksia perus- ja ihmisoikeutena turvattuun yksityisel?m?n suojaan ja erityisesti luotta- muksellisen viestin salaisuuden suojaan. Oikeusministeri?n 28.9.2015 asettaman asiantuntijaty?ryhm?n teht?v?n? oli selvitt?? ja val- mistella perustuslain tarkistamista siten, ett? lailla voidaan tarpeellisiksi katsottavien edelly- tysten t?yttyess? s??t?? kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi v?ltt?m?tt?mist? rajoituksista luottamuksellisen viestin salaisuuden suojaan. Valmistelussa tuli ottaa huomioon Suomen kansainv?liset ihmisoikeusvelvoitteet. Ty?ryhm? arvioi 11.10.2016 julkaistussa mietinn?ss??n, ettei perustuslain sanamuodon ja sen nykyisen tulkintak?yt?nn?n valossa ole mahdollista s??t?? sellaisista rajoituksista luottamuk- sellisen viestin salaisuuteen, joiden tarkoituksena olisi laajemmalti kansallisen turvallisuuden kannalta v?ltt?m?tt?m?n tiedon hankkiminen vakavista uhkista erityisesti uhkiin varautumi- seksi ja niiden ennakoimiseksi sek? valtion ylimm?n johdon p??t?ksenteon tueksi. Perustus- lain sanamuoto ei mahdollista luottamuksellisen viestin salaisuuden suojaan puuttumista tie- don hankkimiseksi esimerkiksi sellaisesta kansallista turvallisuutta uhkaavasta toiminnasta, joka ei ole edennyt niin pitk?lle, ett? siihen voitaisiin kohdistaa konkreettinen ja yksil?ity ri- kosep?ily, tai jota ei ole s??detty rangaistavaksi. Ty?ryhm? arvioi tarpeelliseksi lis?t? perustuslakiin uusia hyv?ksytt?vi? perusteita rajoittaa luottamuksellisen viestin salaisuutta. Ty?ryhm? ehdotti, ett? perustuslain
10 §:??n lis?tt?isiin uusi
4 momentti seuraavasti: Lailla voidaan s??t?? v?ltt?m?tt?mist? rajoituksista viestin sa- laisuuteen yksil?n tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotirauhaa vaarantavien rikosten tor- junnassa, oikeudenk?ynniss?, turvallisuustarkastuksessa ja vapaudenmenetyksen aikana sek? tiedon hankkimiseksi sotilaallisesta toiminnasta taikka sellaisesta muusta toiminnasta, joka vakavasti uhkaa kansallista turvallisuutta. (Luottamuksellisen viestin salaisuus. Perustusla- kis??ntelyn tarkistaminen, oikeusministeri?, mietint?j? ja lausuntoja 41/2016.) Oikeusministeri?n, puolustusministeri?n ja sis?ministeri?n ty?ryhm?t ty?skenteliv?t 11.12.2015 asetetun parlamentaarisen seurantaryhm?n seurannassa. Seurantaryhm?n toimi- kautta pidennettiin 4.5.2017 tehdyll? p??t?ksell? tiedustelulains??d?nn?n ja perustuslain tar- kistamisen jatkovalmistelua varten.